¡Benvinguda!

Sigueu benvinguts a la nostra pàgina, que té com a finalitat ultima donar a conèixer a tots els ciutadans del barri de Santa Eulàlia de Provençana de l'Hospitalet, amb voluntat purament divulgativa, algunes fotografies i històries del nostre districte.

Esperem que us ajudi a descobrir o recordar les arrels de la barriada!

sábado, 29 de diciembre de 2012

CENTENARI DEL CARRILET BARCELONA-MARTORELL 1912-2012 (II)

 
 



Clicar per a veure video
 
Com varen dir a l’entrada que ven incloure el dia divendres, 7 de desembre d’enguany, el vint-i-nou de desembre de l’any 1912 el “Carrilet” arribava al nostre terme municipal i, per tant, a la nostra barriada de Santa Eulàlia de Provençana. Fa doncs, tot just avui cent anys, que els ferrocarrils Camins de Ferro del Nord-Est d'Espanya (Barcelona-Martorell) inauguraren la línia de Barcelona a Sant Boi. Tenia parada a l'Hospitalet-Centre i a Santa Eulàlia.

 
Si be va ser ben acollit per la  població del barri, doncs que amb el “carrilet” els eulaliencs podien arribar a l’estació de Magòria i ­des del 1926­ a la plaça Espanya, les vies del “carrilet” varen dividir el barri en dos, quasi tallant la comunicació entre la “Carretera” i l’Aprestadora. Hi hagueren carrers –com el del General Prim- als quals, el carrilet suposava tanta separació entre els dos trams en que quedava dividit per la via –i els murs de maons que la protegien- que a banda i banda del ferrocarril s’organitzaven sengles celebracions de Festa Major, amb dues comissions distintes, sense cap relació entre elles doncs res no tenien a veure una amb l’altre.

Mica en mica, a mida que el barri s’eixamplava i s’anava fent mes gran i dinàmic a ambdós costats de les vies del Carrilet, el ferrocarril que travessava la barriada de nord a sud va anar fent cada vegada mes nosa per a les relacions personals, culturals i econòmiques entre els dos sectors de la barriada, la de l’entorn de la “Carretera”, on s’aplegaven els comerços i les comunicacions i la zona dels escombriaires, la que quedava per sota de la via.  Procurarem explicar aquest procés de canvi d’opinió entre la satisfacció inicial i el rebuig que el Carrilet va anar despertant al llarg dels anys, fins que, amb l’arribada de la transició democràtica, els veïns van reclamar el soterrament del “carrilet”, la qual cosa es va aconseguir als anys noranta. L’any 1993 es posava la primera pedra de la conversió de les vies del “carrilet” en un passeig arbrat que porta el nom d’Avinguda del Carrilet. 

A la primera part d’aquesta recensió vàrem aportar les informacions al respecte que vam poder obtenir fins al 1999 i en aquest suplement d’aquella entrada podríem afegir moltes més dades de la història del Carrilet al seu pas per Provençana, però no volem esgotar el tema per si mes endavant convé tornar a ell per altres motius. 

 
Només dir en aquesta presentació que l’estació L`Hospitalet - Av. Carrilet, única que es conserva a la nostra ciutat a la mateixa ubicació, que va entrar en servei l’any 1912 amb l’apertura de la línia des de Barcelona-Magòria fins a Martorell, no fou soterrada fins el 9 de juliol del 1985, amb el tram compres entre Sant Josep i Cornellà-Riera.
Part de Santa Eulàlia a tocar amb la resta de L'Hospitalet.
 Fotografía del Centre d'Estudis de l'Hospitalet.
A la dreta es pot observar com entrava el Carrilet al barri de Provençana,
tot just a la platja de vies de l'estació Bordeta-Formació.




Excepcional fotografia de l'engalanada màquina locomotora nº 1
dels Ferrocarrils del Nord-est d'Espanya arribant a Sant Boi
a primeres hores de la tarda del dia 29 de desembre de l'any 1912 on,
el tren inaugural de la línia va ser rebut per nombrosos veïns de la Vila.


Per a cloure aquesta entrada, ahir vàrem fer a peu, maquina de retratar en mà, el recorregut que feia el Carrilet al seu pas per la barriada de Santa Eulàlia de Provençana i ens vam trobar amb la sorpresa de veure passar pels mateixos indrets un “altre carrilet” portant persones. 

 
 


 





 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 

No hay comentarios:

Publicar un comentario